Je pravda, že ekonomika budoucnosti je založená na příbězích?

Je to troufalé tvrzení, které americký vysokoškolský profesor ekonomiky Ben Ho v článku Our economic future depends on storytellers prohlašuje: jestli bude firma ekonomicky úspěšná, záleží na příbězích, které kolem sebe a svých produktů dokáže vytvořit. Příběhy jsou totiž nejpřirozenějším přesvědčovacím prostředkem.

panacek

Jestli bude mít takový firemní panáček co přehazovat, záleží podle Hoa na tom, jak jeho marketéři dokáží vyprávět příběhy.


Autor poukazuje na skutečnost, že za poslední století ekonomika několikrát změnila zaměření.


„O před více než sto lety jsme se zaměřovali na produkci jídla. O půl století později se ekonomika začala zabývat konzumními produkty: tzv. zlatý věk masové produkce. Dnes žijeme v ekonomice, která se orientuje převážně na služby.


Takže, co bude dál?


Znamení ukazují na překvapivý artikl: příběhy. Vždyť i příběhy vyžadují svou výrobu a mohou být jak koupeny, tak prodány,“ píše ve svém článku pro qz.com Ho.


Umění vyprávět je ve velkých světových firmách hojně využíváno (Coca Cola, Red Bull atd.). „Ti nejúspěšnější prodejci a tvůrci reklam vědí, že nejefektivnější reklamy jsou ty, které ve svém vyprávění zahrnují jejich produkty,“ píše autor.

coca cola 862690

Láska je podla Coca-Coly cesta. Cesta je plná příběhů. A tenhle gigant vám určitě některé z nich převypráví.


Jak to, že příběhy na nás mají takový vliv? „Dávní lidé potřebovali vědět, jestli pronásledování antilopy nad útesem je dobrý nápad, proto náš mozek vyvinul simulaci různých variant scénářů, aby bylo možné rozhodnout o vhodném postupu,“ vysvětluje psycholog Dan Gilbert.


Ho dodává, že mozek hodnotil informace pomocí simulace vypravování. Toto vypravování nás zároveň nutí učit ostatní, ale i učit se od ostatních.


Příběhy od té doby z našich životů nevymizely a ani nikdy nevymizí. Naopak jejich popularita roste. Může za to i jednoduchá dostupnost. Lidé už nemusejí vyvíjet námahu (například sociální život či čtení) k tomu, aby sledovali příběh. „Studie v USA poukazují na to, že největší porci ze svého volného času trávíme právě s příběhy,“ píše Ho.

hrani

Příběhy už nám nestačí jen sledovat, rádi se do nich aktivně zapojujeme. Jako milovníci videoher.


Na pomyslném žebříčku stále vede televize, výrazný nárůst zaznamenávají videohry (ať už na PC či na konzolích) či sociální sítě, kde sledujeme a sami vytváříme „reálné“ příběhy.


Proto nás podle Hoa čeká budoucnost, která bude z pohledu ekonomiky klást důraz na příběhy, jejich kvalitu a umění vypravovat. „Čokoládová tyčinka vyrobená strojem nebude nikdy chutnat tak dobře jako čokoládová tyčinka vyrobená člověkem. I kdyby byly svým složením totožné a chuť by byla naprosto stejná,“ píše Ho.


Samozřejmě za předpokladu, že se o tom zákazník dozví.

 

---

Bavili jste se? A chcete ještě?

10 obrázků zdarma. A na cokoli
Vysavač se vrátil ze záhrobí. Tomu by analytici e-shopu nevěřili
Striptérka v tramvaji! Aneb jak napsat sexy titulek
Čeština je jako Facebook. Taky si myslíte, že ji ovládáte?
Proč je v domečku pro panenky důležitější příběh než výtah

Napište. Odepíšu.

Až bude zase něco nového, rád se vám ozvu. Stačí mi tu nechat svůj e-mail.