Striptérka v tramvaji! Aneb jak napsat sexy titulek

Mám ji. Upoutal jsem vaši pozornost. Kvůli tomuhle titulku jsem o půl druhé v noci vylézal z vyhřáté postele a hledal pohozenou propisku. Stálo mi to za to. Tvorba titulku je totiž setsakramensky náročná disciplína. A když se jí nenaučíte, veškerá další snaha o napsání senzačního textu přijde vniveč.

 

striptérka

Striptérka může své umění předvádět i v tramvaji. Pokud s tím tedy budou cestující (např. po 23. hodině) souhlasit.

 

O jeho důležitosti vypovídá i skutečnost, že internetová verze populárního deníku The Sun zaměstnává titulkáře (ne, není to ten, co píše překladové titulky ve filmu). Mimochodem, tvorbu nadpisů v hlavním čase má na starosti jeden člověk také na Novinkách…

Předpokládám, že tu zbyli už jen čtenáři lačnící po pár tipech, jak lákavé titulky vytvořit a zájemci o lehkou erotiku jsou nenávratně fuč. Přesto vás zůstalo rozhodně víc, než kdybych tenhle blog nazval kupříkladu „Poradím vám, jak napsat zajímavý titulek.“ I když přesně o tom ve skutečnosti je.

A nebojte, na striptérku taky dojde.

Ale nejdřív: jak na upoutání pozornosti v titulcích? Platí několik osvědčených rad a hned na úvod předložím tu nejméně populární: buďte originální. Ano, vím, slyšíte to všude a už vám to asi leze krkem. Ale u tvorby titulku to platí víc než kde jinde. Dejte si čas a vymyslete něco, co jinde nenajdete.

Promiňte mi, musím to zopakovat: dejte si na čas! Pokud něco podle vašeho názoru trefného a vtipného vymyslíte, dejte to raději ke kritickému pohledu kolegovi nebo kamarádovi.

Co dál? Vsuňte do něj příběh. Emoce. Dejte čtenáři důvod k jeho rozkliknutí. Jako byste mu foukli zezadu do ucha a hnedka za sebou zavřeli dveře. Přimějte ho, ať vás následuje.

Něco po něm chcete. Aby se zabýval vašimi myšlenkami. Bojujte o něj.

Provokujte. Třeba otázkami. „Víte, že čmeláci ve skutečnosti nemohou létat?“

(Mimochodem, tohle vědci skutečně ještě před patnácti lety tvrdili).

čmelák

Říkalo se, že z hlediska aerodynamiky nemohou čmeláci létat. Toto tvrzení ale bylo postaveno na 100 let starých výpočtech.



Nepřehánějte to v něm s množstvím informací. Když všechno vyzvoníte, nikdo už na samotný článek nedorazí. A pokud ano, bude zklamaný.

Nedělejte z čtenářů hlupáky. Pokud je v titulku na něco nalákáte, musíte jim podat odpověď. Nebo budete za lháře. A to nechcete.

Což nás přivádí k našemu titulku a zmínce o striptérce v tramvaji. Je to moje kamarádka, živí se jako striptérka a tramvají jezdí skoro každý den.

Zklamaní? Ale vždyť si povídáme hlavně o titulcích…

Ohledně délky headlinu se vedou líté diskuze. Jistý výzkum publikovaný Pavlem Šenkapounem hovoří o tom, že čím delší titulek, tím překvapivě lepší konverzní číslo. Po dlouhých letech práce v médiích a dennodenním pozorování čtenosti titulků s tím úplně nesouhlasím.

Úderný krátký titulek je podle mého subjektivního názoru účinnější.

Jak na něj? Podívejte se do novin. Umírající médium vám dá dobré příklady. Ale pozor! Nenavádím vás, abyste používali syrovou strohost plnou trpných rodů, které novináři (právě kvůli nedostatku prostoru) používají. Jde jen o inspiraci.

noviny

Novináři s tvorbou titulků bojují den co den. Kvůli nedostatku prostoru si musejí osvojit používání přesných slov.

 

Důležitý je rytmus. Nebo dikce. Nebo kadence. Říkejte tomu, jak chcete. Pokud potřebujete zjistit, jestli tento důležitý parametr váš titulek splňuje, stačí si ho říct nahlas. Dejte na svůj pocit. Pokud ho nemůžete ani pořádně vyslovit, hledejte dál. Pokud vám vyplyne z úst sám od sebe a vy cítíte, že je celistvý, setřeli jste všechna políčka binga.


Volit bychom měli slova neotřelá. Ale ne neznámá. Velmi vhodné je používat plnovýznamová slovesa. „Kulka roztříštila zrcadlo, pořezalo se sedm lidí“ je o něco lepší než „O rozbité zrcadlo se zranilo sedm lidí“. Velmi populární jsou také titulky s číslicí: „10 webů s obrázky zdarma. A na cokoliv“.

A kdy se do titulku pustit? Hned na začátku. Máte v hlavě jasnou představu o tématu a čerstvost potřebnou k tvůrčím nápadům. První verzí titulku by měl každý text začínat.

Druhá, třetí nebo desátá verze vás pak může napadnout kdykoliv. Třeba o půl druhé v noci.

 

---

 

Bavili jste se? A chcete ještě?

10 webů s obrázky zdarma. A na cokoli
Vysavač se vrátil ze záhrobí. Tomu byli analytici e-shopu nevěřili
Čeština je jako Facebook. Taky si myslíte, že ji ovládáte?

Napište. Odepíšu.

Až bude zase něco nového, rád se vám ozvu. Stačí mi tu nechat svůj e-mail.